دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
۱۳۹۶ جمعه ۲۷ مرداد
معرفي

اللهُمَّ احرُسني بِحَراسَتِك وَاحفَظني بِحِفظِك

( امروز اولويت اصلي كشور مقابله با جنگ نرم دشمن كه هدف آن ايجاد ترديد ، اختلاف و بدبيني ميان آحاد مردم است و مهم ترين راه هاي مقابله با اين تهاجم حفظ و تقويت بصيرت ، روحيه بسيجي ، اميد كامل به آينده و مراقبت جدي در تشخيص ها است)
رهبر معظم انقلاب

 
مقدمه

بي ترديد از جمله بديهي ­ترين موضوعات در جهان هستي و حيات موجودات و جوامع بشري از ابتداي خلقت تا عصر حاضر مواردي چون امنيت ، حفاظت ،ايمني و حراست بود . كه همواره به اشكال گوناگون در طول تاريخ مطرح بوده است

انسان همواره در طول حيات خود با انواع خطرات و آسيب­ها مواجه است و براي نجات خود و همنوعان خويش از راه­ها و روشهاي مختلفي استفاده مي نمايد . سيستم­ها و مكانيسم­هاي دفاعي و ايمني از شگفت­ انگيزترين و اسرارآميزترين مسائل در جهان هستي است كه در ميان ساده ترين تا پيچيده ترين موجودات به صورت ارادي و غيرارادي درمقابل انواع خطرات و تهديدات عمل مي نمايد

يكي از نيازهاي ضروري انسان­ها و جوامع بشري درهمه اعصار بخصوص عصر حاضر امنيت و آرامش فردي و اجتماعي است بقاء و پايداري هر گروه اجتماعي و يا تشكيلات اداري و سازمان ها وابسته به امور حراستي است

در اين دانشگاه نيز تمام تلاش و همت اداره حراست بر اين است كه محيط امن توأم با آرامش روحي و رواني براي همگان فراهم سازد . تا همه بتوانند در سايه اين آسودگي خاطر به كسب علم و دانش اندوزي بپردازند

لازم به يادآروي است كه  تحقق اين هدف مستلزم مشاركت دلسوزانه و همگاني است . بنابراين همه ما بايد در برقراري نظم و آرامش سهيم باشيم و نسبت به مسائل و اتفاقات پيرامون خود بي تفاوت نباشيم و در اين امر خطير همراه و همگام با اداره حراست دانشگاه باشيم

 تعريف و جايگاه حراست

حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن است . و تنها واحد رسمي امنيتي است كه بر اساس قوانين و دستورالعمل­هاي مربوطه در دانشگاه اقدام به فعاليت مي نمايد . بر همين اساس يكي از اركان و حساس­ترين واحدهاي سازماني دانشگاه است

وظيفه حراست:

 حراست پشتوانه اي محكم براي سلامت جامعه اداري

وظيفه اصلي حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. چراكه هر سازماني جهت نيل بر اهداف خود به سلامت دروني و بيروني نياز دارد. ازآنجاكه سلامت هر سازمان همواره   درمعرض آلودگي ها و تهديدهاي دروني و نفوذي است، براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد :

اولاً: از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند .

ثانياً: با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

همانطور كه مي دانيد در دانشگاههاي همه دنيا نهادي مشابه حراست وجود دارد كه وظيفه آنها مقابله با بروز ناهنجاريها در دانشگاه ، شناسايي جريان هاي انحرافي و آگاهي دادن و اطلاع رساني به دانشجويان و مخاطبين و نيز احقاق حقوق دانشجويان، كاركنان و اساتيد مي باشد. اگر كسي در جامعه در كوچه، خيابان و محله براي ما ايجاد مشكل و مزاحمت نمايد قطعاً به مرجع مسئول مربوطه مراجعه مي كنيم و همينطور اگر مدارك شناسايي خود را مفقود و يا از طرف فردي تهديد شده باشيم نيز باز به مراجع مسئول رجوع مي كنيم. اگر هر كدام از موارد گفته شده در محيط دانشگاه براي شما پيش بيايد بايد به كجا مراجعه نمائيد؟ پاسخ معلوم و مشخص است «حراست دانشگاه» اولين جايي است كه بايد در اولين فرصت به آن مراجعه نمائيد..

نكته:

حفاظت از سلامت جامعه دانشگاهي در راستاي حفظ اصول و ارزشهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي به عهده حراست دانشگاه مي باشد چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني نياز دارد. از آنجا كه سلامت هر سازمان و افراد آن همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد از نفوذ آفت ها جلوگيري كند و با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد. بنابر اين حضور حراست در عرصه هاي مختلف دانشگاه همواره در جهت دستيابي به دو هدف عمده، يكي حفظ و ارتقاء توان حفاظتي و امنيتي به منظور پيش برد اهداف و دوم انجام اقدام هاي موثر جهت حفاظت همه جانبه منابع انساني و مالي مي باشد.

  نقش حراست در پيش گيري از وقوع تخلف ها :

براي حراست در پيشگيري از وقوع تخلف‌ سه نقش اساسي به شرح ذيل متصور مي باشد:

اول : نقش هشدار دهنده يا پيشگيري كننده .

دوم : نقش اصلاح كننده يا درمان كننده .

سوم : نقش جداكننده از سيستم .

 با اين كارها اولاً : جلوي خسارت هاي احتمالي كه مسلّماً هزينه هاي سنگيني براي سيستم در برخواهد داشت، گرفته مي شود .

ثانياً : به اين وسيله جلوي انتشار تخلف ها و انحراف ها در بين كاركنان گرفته مي شود

 

 وظايف حراست دانشگاه

 حفاظت فيزيكي

1-نظارت بر ورود و خروج كالا و كنترل آن :
- خروج هرگونه كالا ، اموال و اشياء مربوط به دانشگاه  اعم از سرمايه‏اي و مصرفي  بمنظور جابجائي ، تعمير ، استفاده در مكان ديگر و ... صرفاً با ارائه برگه خروج كالا كه با امضاء مسئولان ذيربط و هماهنگي با مسئول اموال امكان پذير خواهد بود.
2-نظارت بر ورود و خروج وسايط نقليه و كنترل آن :
- تردد وسايط نقليه دانشگاه صرفاً با ارائه برگه تردد وسايط نقليه كه به امضاء مسئولان مربوطه رسيده باشد، امكان پذير خواهد بود.
 
ورود كليه وسايط نقليه متفرقه به محوطه دانشگاه ممنوع است مگر با اخذ مجوز از مسئولين مربوطه و ارائه آن به انتظامات.

3-نظارت بر تردد افراد و كنترل آن :

-ورود و خروج كاركنان و اعضاي هيات علمي و  اساتيد مدعو و حق التدريس طبق مقررات و قوانين جاري دانشگاه صورت مي پذيرد.

-دانشجويان:دانشجويان گرامي  با داشتن كارت دانشجويي مي توانند در محيط دانشگاه رفت و آمد نمايند.

-پيمانكاران شركتهاي خصوصي: پس از معرفي معاونت حوزه ذيربط به انتظامات و نگهباني

-افراد متفرقه:

ورود افراد متفرقه(كليه افرادي كه رابطه استخدامي با دانشگاه ندارند)  به محيطهاي مختلف دانشگاه صرفاً با رعايت موارد ذيل امكان پذير است:
-احراز هويت شخص (اخذ كارت شناسائي معتبر(

-تماس با واحدي كه قرار است فرد به آنجا مراجعه نمايد و اخذ تاييديه تلفني.
-صــدور برگه ملاقات توسط انتظامات و ارائه آن توسط مراجعه كننده كه به امضاي ملاقات شونده رسيده باشد پس از انجام ملاقات به  انتظامات

4-ساماندهي و ايجاد نظم و جلوگيري از بروز ناهنجاري در محيط دانشگاه

5-بازديد ،كنترل ، نظارت و حفاظت  از اماكن حساس ، دانشكده ها و تاسيسات دانشگاه بطور شبانه روزي

6-انجام  امور مربوط به اطلاعات و تكريم ارباب رجوع

7-ساماندهي و ايجاد نظم در برگزاري همايشها و مراسمات و ....

حفاظت پرسنلي

جلوگيري از نفوذ و توطئه عوامل بيگانه داخلي و خارجي

بررسي و تعيين صلاحيت پرسنل و اعلام نظر جهت انتصاب افراد به مشاغل حساس

ارائه خدمات آموزشي و توجيه پرسنل واحد هاي تابعه

اعلام نظر در زمينه نقل و انتقال و تغيير محل جغرافيايي خدمت كاركنان دستگاه

شناسايي عوامل ايجاد نارضايتي مردم و كاركنان دستگاه

صدور كارت شناسايي و تردد براي مديران، كاركنان و

ارائه خدمات اطلاعاتي و مشاوره اي با هدف حفظ و استمرار ثبات و آرامش محيط كار

جلوگيري از نفوذ اشخاص مغرض و هرگونه انحراف در فعاليتهاي مثبت و سازنده سازمان

شناسايي افراد متعهد- متخصص- شايسته و ارتقاي آنها

استفاده از تدابير و تمهيدات لازم در زمينه پيشگيري و كاهش اشاعه و تاثير القائات سوء

حفاظت IT

امروزه امنيت فضاي ديجيتال وجه تازه اي از امنيت ملي هر كشور را به تصوير مي كشد، لذا لازم است به موازات توسعه سريع كاربري هاي گوناگون فناوري اطلاعات و ارتباطات در زيربخشهاي مختلف با شناخت دقيق زيرساختهاي كليدي كشور كه وابستگي حياتي به اطلاعات دارند و سپس برنامه ريزي، سازماندهي و سرمايه گذاري مناسب جهت حفاظت از اين زيرساختها سير توسعه همه جانبه كشور در دستيابي به جامعه دانايي محور هموار گردد.

حفاظت اسناد

يكي از اركان حراست دانشگاه مي باشد كه وظيفه آن حفاظت از اسناد و مدارك محرمانه دانشگاه بوده كه يكي از كارهاي مهم اين واحد طراحي و اجراي سيستم جامع امنيت اطلاعاتي مي باشد برخي از وظايف اين واحد به شرح زير است:

طبقه بندي اسناد و مدارك برحسب درجه اهميت و حساسيت با نظر تهيه كننده سند

ايجاد بايگاني منظم موضوعي و پرسنل و تعيين چگونگي نگهداري و حراست از اسناد

برنامه ريزي و تامين موجبات لازم در زمينه امور حفاظتي اسناد طبقه بندي شده

استقرار سيستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارك محرمانه، مخازن سئوالات و

تهيه و تنظيم، تكثير و نسخه برداري نامه هاي طبقه بندي شده ، دستور العمل ها با نظر مسئول مستقيم 

انجام اقدامات لازم در جهت جلوگيري از افشاء غيرمجاز مذاكرات و صورت جلسات

تهيه و تنظيم سيستم مطمئن بايگاني، ارسال مراسلات و گردش اسناد

دريافت اسناد و مدارك محرمانه واصله از سازمانهاي مختلف و حراست از آنها براساس مقررات مربوطه

توصيه هاي حراستي:

پايبندي به قوانين و مقررات محل تحصيل و كار خود را جدي بگيريم.

در صورت هر گونه مزاحمت، تهديد، ارعاب و… در اسرع وقت حراست را مطلع نمائيم.

از همراهي و همكاري با افراد و گروههاي ناشناس بدون تحقيق بپرهيزيم.

از در اختيار گذاشتن مدارك دانشگاهي خود به غير اجتناب كنيم.

براي استفاده از اطلاعات موجود در رايانه ها همواره از رمز استفاده كنيم.

اطلاعات شخصي خود را در اختيار هر كسي قرار ندهيم.

ارتباط با افراد كاملاً با شناخت و عاقلانه صورت گيرد.

منشور اخلاقي و سازماني حراست

  • 1) عمل به احكام و موازين دين مبين اسلام .
  • 2) رعايت قوانين و مقررات و ترويج فرهنگ مسئوليت پذيري ، قانون گرائي و تعميم آن در سازمان
  • 3) تلاش در تامين امنيت شغلي مديران و كاركنان
  • 4) رعايت اصل احترام و تكريم ارباب رجوع
  • 5) رعايت حريم خصوصي افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار كاركنان .
  • 6) تلاش در جهت استقرار شايسته سالاري با تكيه بر شناسائي و معرفي كاركنان متعهد و متخصص
  • 7) تعامل و همكاري با مديران جهت تحقق اهداف سازماني
  • 8) تلاش مجدانه در شناسائي و پيشگيري از آسيب هاي سازمان
  • 9) شناسائي متخلفان و قانون گريزان و برخورد متناسب و قانوني با آنان
  • 10) بهره مندي از نگرشي كلان و برنامه ريزي متناسب با فن آوري هاي روز
  • 11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسي گزارشهاي رسيده و اطلاع رساني به موقع
  • 12) اهتمام به تحقق بخشيدن سه شعار اساسي : حراست اثرگذار، تصميم ساز و پاسخگو

وظايف حراست به طور خلاصه

  • 1) تعيين صلاحيت
  • 2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارك طبقه بندي شده
  • 3) ارائه مشاوره امنيتي به سطوح مديريتي
  • 4) طبقه بندي و كنترل تاسيسات و اماكن دستگاه
  • 5) شناسائي عوامل و عناصر ايجادكننده نارضايتي
  • 6) پيش بيني ، پيشگيري از تحركات ضد امنيتي
  • 7) تدوين دستورالعملهاي حفاظتي
  • 8) نظارت و كنترل تردد كاركنان و مترددين به تاسيسات و اماكن

                                                                           


 
تاریخ به روز رسانی: 1396/04/26
تعداد بازدید: 178
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
آدرس: گرمسار، ميدان دانشگاه، خيابان دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار
كدپستي: 3581631167             تلفن: 12-34205009-023              نمابر: 34205841-023
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار ميباشد.
Powered by DorsaPortal